خرید عمده ی زعفران

انواع مختلف زعفران

زعفران گیاهی از خانواده زنبقیان، علفی و چند ساله است. آنچه به عنوان ادویه معروف زعفران در دنیا شناخته می­‌شود در واقع بخشی است که از تخمدان گل زعفران خارج می­‌شود و خامه نام دارد. خامه سه شاخه به طول حدودا 3 سانتی­‌متر است. بر حسب اینکه کدام بخش­‌های خامه در فرآوری استفاده می­‌شوند، زعفران­‌ها به انواع مختلفی تقسیم می­‌شوند. در ادامه به بررسی ویژگی­‌ها و تفاوت­‌های انواع زعفران می‌­پردازیم. در واقع زمان پاک کردن گل زعفران بسته به اینکه کلاله را از کدام قسمت برش می‌­دهند انواع زعفران با نام­‌های مختلف تولید می­‌شوند.

در ادامه نام‌­های معروف انواع زعفران را خواهیم آورد و سپس به بررسی ویژگی­ها و روند فرآوری هر کدام می‌­پردازیم. انواع مختلف زعفران به نام­‌های زیر شناخته می­‌شوند:

  1. زعفران سرگل
  2. زعفران نگین
  3. زعفران پوشال
  4. زعفران دسته یا دختر پیچ
  5. زعفران کنج یا سفید(ریشه زعفران)
  6. زعفران نرمه
  7. گرد زعفران

زعفران سرگل

در پروسه فرآوری این نوع زعفران کلاله و خامه کمی بالاتر از مرز مشترکشان جدا شده و بخش مورد نظر جهت خشک کردن تماما قرمز و فاقد بخش سفید است. در میان انواع زعفران، سرگل در میام مردم شناخته شده تر است.

در دسته بندی این نوع زعفران براساس ضخامت و اندازه کلاله سه نوع ممتاز، ریشه­ای و سرقلم وجود دارد.

ویژگی­های این نوع زعفران را می­توان سرخی یک دست، جدا بودن شاخه­ها از هم و کیفیت مناسب آن برای صادرات دانست.

زعفران نگین

در این نوع زعفران کلاله و خامه به نحوی جدا سازی می­شوند که شاخه­های زعفران بهم چسبیده باقی می­مانند، به همین دلیل این نوع زعفران ظاهری بهتری نسبت به زعفران سرگل دارد و در خارج از ایران طرفداران بیشتری به خود جذب کرده است.

کیفیت و قیمت بالا، چسبیده بودن سه شاخه کلاله به هم و نبودن بخش سفید انتهایی در کلاله از ویژگی­های بارز این نوع زعفران است.


زعفران نگین خود دارای چند نوع است. زعفران سوپر نگین یا نگین صادراتی که کلاله­‌های درشت و پهن دارد که برای صادرات مناسب­‌ترین گزینه است. چرا که فرآیند خشک کردن زعفران در آن بوسیله دستگاه انجام می­‌شود و کیفیت حفظ می­‌گردد. نگین اتویی یا پرسی که در فرآیند خشک کردن کلاله را تحت فشار فیزیکی و پرس قرار می‌دهد و در نتیجه کلاله­‌ها تخت و صاف خشک می‌­شوند و ظاهر فوق­العاده زیبایی که به زعفران می‌­دهند آن­ها را برای صادرات به نمونه‌­های عالی تبدیل می­‌کند. زعفران شبه نگین نمونه دیگر زعفران نگین است که ممکن است در فرآوری آن بی­‌دقتی شده باشد و کمی ریشه در میان کلاله­‌ها دیده شود.

در دست­ه‌بندی دیگری، زعفران نگین به انواع درجه یک تا سه تقسیم می­‌شود که با توجه به ضخامت، فرخوردگی و یک دستی کلاله‌­ها از میزان کیفیت و درجه آن کم می‌­شود.

زعفران پوشال

در فرآوری این نوع زعفران بخشی از خامه همراه کلاله باقی می­‌ماند که همین نکته سبب می‌­شود احتمال تقلب در تولید و فروش این نوع کم شود.

کیفیت این نوع زعفران بهتر است و با توجه به آنکه در مقایسه با زعفران دسته رنگ بهتری می­دهد معمول­‌تر است.

زعفران پوشال دارای دو نوع است، پوشال قلمداد که کلاله آن­‌ها ضخیم، صاف و بدون فرخوردگی است، و پوشال معمولی که کلاله آن ها قطر متوسط و دارای فرخوردگی هستند، مقدار خامه این نوع زعفران زیاد است و کیفیت و قیمت کمتری در مقایسه با پوشال قلمداد دارند.

از ویژگی­‌های زعفران پوشال می‌­توان به سه شاخه بودن کلاله زعفران، نبودن بخش سفید در انتهای کلاله و کیفیت بهتر نسبت به زعفران دسته و سرگل اشاره کرد.


زعفران دسته یا دختر پیچ

جهت فرآوری این نوع زعفران پایین‌­ترین و ساده‌­ترین فناوری استفاده می­‌شود. بدین ترتیب که پس از جدا کردن خامه­‌ها از گل زعفران، تمام رشته‌­ها را بهم متصل کرده و خشک می­‌کنند.

این نوع زعفران شامل کلاله قرمز رنگ و خامه سفید می‌­باشد. پروسه خشک کردن زعفران دسته، دو نوع یکسویه و دوسویه دارد، در روش یکسویه کلاله‌­ها روی یکدیگر و خامه‌­ها نیز روی هم قرار می­‌گیرند. یعنی قسمت­‌های سرخ روی هم قرار گرفته و خشک می­‌شوند. در روش دوسویه خامه­‌ها به طور کامل وسط بسته می­‌شوند و بخش قرمز بالا و پایین قرار می‌گیرند.

با توجه به روش فرآوری این زعفران خامه دیرتر از کلاله خشک می­‌‎شود، به همین دلیل کلاله بخشی از عطر و رنگ خود را از دست می­‌دهد و کیفیت آن نسبت به سایر انواع زعفران کمتر است. این نوع زعفران در سازمان ملی استاندارد زعفران ایران به عنوان زعفران درجه 4 ثبت شده است.

زعفران کنج یا سفید


این نوع زعفران که ریشه نیز نام دارد در واقع خامه زعفران است که در نمونه­‌های مرغوب از کلاله جدا شده است. این نوع تماما سفید است و قیمت کمی دارد، اما با توجه به خواص فوق­العاده­ای که دارد، به عنوان دم­نوش و در ساخت انواع ماسک­‌ها کاربرد دارد. در بین انواع زعفران، ریشه زعفران سرگل بهترین نمونه ریشه است و با توجه به آنکه مقداری از زعفران را با خود دارد، رنگ جذاب­تری خواهد داشت.

زعفران نرمه

این نوع زعفران شکسته و پودر شده هستند و در واقع کلاله در آن­ها شکل ظاهری خود را از دست داده است. نرمه زعفران ممکن است در هنگام جابجایی یا ممتاز سازی سایر انواع زعفران بوجود بیایند.

این نوع در مقایسه با سایر انواع زعفران قیمت کمتری دارد و در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می­گیرد.

گرد زعفران

گرد زعفران از سابیدن کلاله زعفران به دست می­آید. جهت تولید آن از خرد شده­های کلاله انواع زعفران در مراحل مختلف فرآوری استفاده می­کنند. این نوع زعفران بیشتر در بازارهای داخلی ایران خرید و فروش می­شود.

سخن پایانی

 بسته به نوع فرآوری در زمان خشک کردن و فرآیند آن انواع زعفران حاصل می­شود. مشخص است که انواع زعفران دارای کیفیت، ویژگی­ها و قیمت­های متفاوتی هستند و  در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارند. در سایت نوآوران صباح گیتی می­توانید انواع زعفران را ببینید، نمونه­هایی از بهترین و با کیفیت­ترین زعفران­های تولید ایران تحت برند قایم را مشاهده و در صورت تمایل سفارش دهید. می­توانید در زمینه انواع زعفران، ویژگی­ها و کاربردهای آن­ها اطلاعات به دست آورید و با مشاوران نوآوران صباح گیتی ارتباط برقرار کرده، پرسش­های خود را مطرح کنید، پس از بررسی و مشورت خریدی مطمین و ساده را با ما تجربه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *